HTML

hello bello

Most itt vagyunk / We are in: Saigon / Budapest

Friss topikok

Címkék

2009.07.04. 09:44 szereenke

Kozlekedes KL-ben, avagy az emberarcu taxisofor

Lattatok biztos hogy voltunk nyaralni, majd meg irok a malaj videkrol meg a szigetrol is, most viszont el kell meselnem valamit a mindennapjainkrol. Sok helyen taxiztam a vilagban, tudom hogy ennek mindenhol megvan a maga kulturaja, Egyiptomban peldaul kissebb kozelharcban a taxis kezebol kellett kirancigalnom a halozsakomat amivel zsarolni probalt, Bangkokban minket is elvitt a tuk-tukos a szovetkereskedohoz, stb, stb. Ez mind semmi nem volt Kl-hez kepest. Soha sehol nem talalkoztam ennyire idegtepo, utasszomorito, erthetetlen es kezelhetetlen tarsasaggal mint a KL-i taxisoforok.
Persze mindennek megvan az ara, itt peldaul elkeruljuk a budapesti monszunt, mindig meleg van, finomak az etelek, olcsok a repjegyek.  Ertem en hogy nem lehet minden tokeletes, elore szolok viszont azoknak akik esetleg errefele jonnek, taxizas teren a legrosszabbra keszuljetek, a ferihegyi capak baratsagos tokfilkok azokhoz kepest akik KL utjain bolyonganak. 

Kicsit visszamegyek az idoben, nehogy azt higgyetek hogy a taxizas valamifele sznoberia nalunk, igenis megprobaltunk tomegkozlekedni, de sajnos mar az elejen elrontottuk. (A bringazas remelem meg sem fordul a fejetekben a Kl-i atlag 8 savos autopalyarengetegben)
Szoval, ott kovettuk el az elso de vegzetes hibat, hogy nem valasztottuk ki gondosan a metrovonalat, ami mellett lakast bereltunk. Tudtuk hogy fontos, hogy legyen valamilyen kozlekedes a kozelben, de senki nem figyelmeztetett hogy vannak bizonyos vonalak, amik csak elmeletben leteznek, es ezek mellett nem jo lakni.

Feltunhetett volna de mi nem vettuk eszre, hogy ennek a tarsasagnak mar a neve sem all jol (KTM= kommuter train) mas elegansabb vonalakehoz kepest (LRT=rapid train), igy az elso hetekben ert minket a csalodas, ez a vonal semmiben sem hasonlit a hazak felett halkan suhano monorailhez vagy a vezeto nelkuli LRT-hez.

Nehany utazasi kiserlet utan megneztuk a menetrendet, amibol kiderult hogy ennek a metronak 20 percenkent kene jonnie. Ha ez onmagaban nem eleg, akkor itt a keseru valosag: egyaltalan nem ritka hogy 1-2-3 jarat kimarad, es az ember szo szerint orakat tolt el egy egyebkent 15 perces utazassal. Csucsidoben az is elofordul, hogy varunk felorat, hogy aztan jojjon egy olyan vonat aminet az ajtajaban eltorzult arcok tapadnak az uveghez, es amikor kinyilik senki nem szall se ki, se be.
A kedvenc esetem az volt, amikor szinten komolyabb varakozasi ido utan sikerult bepaszirozodni a vonatkonzervbe, viszont a kovetkezo allomasnal engedtunk a kiaramlo tomegnek es ovatlanul kiszaltunk, hogy utana alulmaradjunk mint eletkeptelen peldanyok, es ne jussunk vissza.  Tehetetlenul alltunk a peronon, 50 percnyire es egyetlen megallonyira a kiindulastol, ennyit akar le is gyalogolhattunk volna negyedora alatt.
Hamar kifejlodott bennunk az idegenkedes es bizalmatlansag e jarat irant, foleg azokon a napokon, amikor idore kellett beerni valahova (meg szerencse hogy gyakorlatilag munkanelkuli vagyok, igy ez atlag havi 4-5 napot jelent csak)

Miutan csalodtunk a metroban, elkezdtunk komolyabban foglalkozni a taxisokkal, akik ugyan semmivel sem megbizhatobbak a KTMnel, viszont legalabb nem tapad egy csomo ember belulrol az ablakukhoz levego utan kapkodva.

Ahhoz hogy osszejojjon egy taxizas KLben, rengeteg dolognak kell egyutt allnia, vannak bizonyos idoszakok es iranyok amikkel egyaltalan nem erdemes probalkozni. Ilyen pl hetkoznap reggel 9-10 korul elindulni a belvaros fele, a taxisok ilyenkor kiulnek kavezni a sarki indiaihoz, es hiaba kered oket, nem hajlandok bemenni a belvarosba mert ott dugo van. Felarat sem kernek, (ami egyebkent este 10 utan mar szokasuk) egyszeruen egy legyintessel elhajtanak, nekik ilyenkor nem eri meg dolgozni. Hallotam egy elmeletet, miszerint  allamilag olyan alacsonyra van beallitva a taxioran a percdij a varakozasra, hogy sokkal jobban megerje nekik autopalyan szaguldozni mint dugoban allni. Talan tenyleg ezert alakult ki az a szokasuk, hogy repteri fuvarokra vadasszanak es a belvarosba sieto dolgozo embereket egyszeruen levegonek nezzek, vagy megprobaljak ravenni oket hogy menjenek inkabb a repterre. Nem vicc, volt olyan taxis aki ajanlotta hogy elvisz, csak menjunk mar kicsit messzebb. Mennyivel humanusabbak a pesti taxisok akik beszerelnek valamit a gazpedal meg az ora koze, igy dugoban csak pumpalniuk kell kicsit, es minden ok.

Aztan a kovetkezo tiltott idoszak a taxizasra (es barmilyen egyeb kozlekedesre) a pentek delutan. Ilyenkor, kb. 2 es 7 kozott teljesen behal a varos mert mennek a muszlimok a nagy kozos imara, mindenki otthagy csapot papot es utra kel valamelyik mecset fele. Mostanra mar belenyugodtam hogy ez a helyzet, aki pentek delutanra porgos, maszkalos programot szervez az magara vessen, normalis ember ilyenkor otthon ul vagy a mecsetben imadkozik. Amikor meg csak 2-3 hete voltunk KLben es veletlenul pont penteken akartunk atkoltozni az uj panzionkba, keseruen tapasztaltuk hogy ez tenyleg komoly: nem volt olyan taxi aki atvitt volna minket a varoson ket boronddel. Akiket telefonon hivtunk delutan 2kor azok azt mondtak hogy majd este 7 korul tudnak jonni, akiket pedig az uton allitottunk le, egyszeruen raztak a fejuket. Vegul ott hagytuk a csomagjainkat es atmetroztunk a panzioba, ahol a tulaj megertoen bologatott hogy jaja, pentek delutan van, aztan volt olyan jofej hogy este atfurikazott a csomagokert a sajat kocsijan.

Az idoponton kivul tehat a tavolsagnak is bizonyos vonzo hatarokon belul (illetve kivul) kell lennie ahhoz hogy egy taxis hajlando legyen elvinni, de ez nem egy egzakt ertek, valtozo piaci viszonyok szabalyozzak. Lassan kezd olyan erzesem lenni, hogy a taxisok idegrendszere valami finom hullamhosszon van osszekotve a nagy kozlekedesi matrixal, mint a halrajok vagy a madarak akik mindig tudjak hogyan mozogjanak egyutt, viszont mi szerncsetlen "civilek" sosem tudjuk mire szamithatunk.
Amikor az ember megallit egy taxist, az rendszerint elgondolkodik a bemondott uticelon (nyilvan bonyolult matematikai kalkulaciokat vegez a benzinar, forgalom, mas utasok elofordulasi valoszinusege es meg kitudja milyen egyutthatokkal) aztan rosszabb esetben egy fejrazassal tovabb megy. Jobb esetben azert bocsnatot ker mielott elhajtana, kulonosen szerencses esetben pedig egy elnezo bolintassal jelzi, najo, beszalhatsz, te szerencses nyertes.
Ilyenkor az ember hitetlenkedve fesohajt, es ugy erzi, az elet egy csodalatos ajandek.
Persze ezzel meg nincs vege a meccsnek, hiba lenne tenyleg beszallni, mert konnyen lehet hogy csapda az egesz, es a taxis csak azert bolintott mert feni a fogat a busas dijra, aztan bemondja a normal ar haromszorosat. Mivel feherboru idegenek vagyunk, ajanlatos nehany malaj szocskat csempeszni a mondatunkba, ezzel jelezve hogy csak bizonyos mertekig hagyjuk atverni magunkat.
Vannak azert idonkent meglepoen tiszteseges taxisok, akik buszken visszautasitjak az alkudozast, es kozlik hogy csak az ora alapjan hajlandok menni, ezekkel altalaban jol jarunk es normalis arat fizetunk, kiveve azt a nehanyat aki ilyenkor jol megkeruli a varost.
Kinos erzes viszont, hogy tobbnyire penzeszsaknak neznek, es malaj nok megveto pillantasai kozott kell targyalnom a taxisokkal, akik inkabb hozzam alnak meg, pedig a helybeliek par meterrel elorebb allva integetnek nekik. (Most mar tudom hogy inkabb joval arrebb kell menni az eselyegyenloseg jegyeben)
Ja es persze nem mindegy az auto allapota sem, a feltunoen uj vagy nagymeretu kocsikat nem erdemes megallitani, mert ezeknek sokkal gyorsabban porog az oraja. Van peldaul egy Taksi Eksekutif feliratu tarsasag, oket messzirol kerulni kell, kivehe ha az ember feher bluzt es fekete szoknyat visel vagy olajbiznisze van.

Aztan ha sikerul beulni es megegyezni az arban, akkor ott a kovetkezo problema, ismeri-e annyira a varost a taxis, hogy egybol megtalalja az uticelt, vagy vegtelen keringesbe kezdunk es 1 ora alatt tesszuk meg az 5-10 perces tavot.
A pesten szokasos utcanev bemondasa itt nem letezik, errol gyorsan le is szoktunk, itt mar az is sikernek szamit, ha a taxis ismeri a varosreszt, es foleg az oda vezeto utat.
Tobb esettanulmany utan megallapitottuk, hogy a  fiatal soforoktol menekulni kell, viszont a 70+-os bacsikak tobbnyire profik, es elegansan atvagnak a legdurvabb dzsungelen is. Nemreg egy ilyen oregurral jottunk, aki nemcsak elkepesztoen rovid uton hozott haza, de a vegen Michael Jackson felkialtassal viszonozta elkoszonesunket, bizonyitva hogy nemcsak a taxizas teren van kepben.
Volt viszont hogy beultem egy fiatal kinai sofor melle, aki nem csak hogy nem volt hajlando arra menni amerre kertem, de kozben olyan angolt beszelt, amit  egy tavoli bolygon fognak majd sok szaz ev mulva, ezert sajnos csak egyetlen szot ertettem a mondataibol, az pedig egy teljesen rossz iranyban levo varosresz neve volt. Felora kerenges utan korulbelul ugyanott voltunk ahol beszaltam, ekkor vilagossa valt, hogy csak magamra szamithatok. Eloszor arra gondoltam, hogy megkerem, csereljunk helyet,  de aztan inkabb probaltam megmutatni neki hogy konkretan melyik savot es utat kovesse. Amikor mar azt hittem sinen vagyunk, o valahogy megis tulment a lefordulasi lehetosegen, majd sajnalkozva mondta hogy most mar nem tud arra menni. Ezutan mar csak egy lehetoseg maradt mielott vegkepp elhagynank a varost, es ez pont egy rettento veszelyes csomopont volt a Midwalley Megamall-nal. Ebben a spiralkaros korforgalomban ha rossz savot valaszt, vegtelen, leterok nelkuli palyakra kerulhet az ember. Nagyon izgultam, hogy nehogy rossz fele menjunk, es lathatoan o is, ezert ketszer korbejartuk a megamallt, de vegul sikerult kikeveredni, es innen mar gyerekjatek volt hazajutni. ( Az osszesites 1 ora taxizas lett 20 percnyi seta es 5 percnyi autozas helyett.)
Ez egyebkent nem az egyetlen ilyen eset volt, egyszer hajnali 3kor erkeztem a repterre, es mar szinte otthon voltunk a taxival fel4 tajban, amikor a sofor osszezavarodott az autopalyakon, valahol rossz savot valasztott, en meg felajultan csak annyit erzekeltem, hogy o folyamatosan karomkodik, a Vince felorankent hivogat, hogy netan elraboltak-e, es kozben megint a repter fele mutatnak a tablak.

Most egyebkent amikor ezt irom, mar tul vagyok a nehezen, mar nem gyulolom oket amiert nem hajlandok elvinni, nem tervezek merenyleteket ellenuk, nem almodozom arrol hogy ejjel kiszurjam a kerekuket hanem amennyit csak lehet beszelgetek veluk. Vegulis a legjobb modszer az ellenseg alapos kiismerese, raadasul adott a helyzet, ossze vagyunk zarva egy autoba, es sokan elvezik is hogy meselhetnek.
Neha viszont ez pont forditva alakul, a taxis kezd el rettento bizalmas kerdeseket feltenni, mint peldaul az az indiai, aki miutan kiszedte belolem hogy nem ferjem van csak "boyfriendem",  huncut mosollyal arrol kezdett erdeklodni hogy akkor mi azert egyutt alszunk-e es olyankor mit csinalunk az agyban. Erre en hosszas felvilagositasba kezdtem a valasok szamarol es a hazassag ertelmetlensegerol, remelve hogy nem nez pornosztarnak csak azert mert nem vagyok hazas, es probaltam megertetni vele hogy Europaban masok a szokasok. Aztan amikor azt kerdezte hogy Europa valahol Amerikaban van-e, akkor abbahagytam az antropologiai kiseloadast.
Volt meg bangkoki ex-thaibox bajnok, aki a nyaklancomat csokolgatta, bizonyitva hogy o is buddhista es csak onvedelembol szokott embert olni, csalodott kereskedo aki utal taxizni es csak arra gyujt hogy textiluzletet nyisson, total reszeg sofor aki alig birta tartani a savjat, es nem talat ki a repterre mikozben vegig halalfelelemben tartotta a hugomekat, hogy csak nehanyat emlitsek a mindennapos tortenetekbol.


(Bocsanat hogy megint ilyen gigantikus bejegyzest  irtam, de ha valaki idaig elolvasta, annak legalabb valoszinuleg megjott a kedve egy kis BKVzashoz.)
 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hellobello.blog.hu/api/trackback/id/tr241225891

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bede Márton 2009.07.04. 14:43:50

Egy ev alatt minket is a legcsunyabban egy KL-i indiai taxis huzott le, ugyhogy orommel olvastam ezt.
süti beállítások módosítása